Můžete nás slyšet každou středu ve 22 hodin na Radiu Proglas.

Divadelni recenze: Komika lidských slabostí

26. 11. 2009 9:25
Rubrika: Recenze | Štítky: divadlo , Proglas , rozhlas , Šmrnc

V brněnském Mahenově divadle byla 6. listopadu 2009 uvedena hra Zlatí chlapci Neila Simona. Její recenzi připravila Markéta Jetelová.

Neil Simon je jedním z nejvýraznějších dramatiků Ameriky. Vytvořil řadu divadelních her, televizních a filmových scénářů i libret k muzikálům. První úspěch zažil Simon už v roce 1961, kdy byla na Broodwayi uvedena jeho hra Uprchlík. Mnohá další díla se stala předlohou pro známé filmy. Například Apartmá v hotelu Plaza, Podivný pár, Bosé nohy v parku. Simon se ve své tvorbě soustřeďuje na lidské starosti, slabosti, pocity, trápení a radosti. Na jevišti Mahenova divadla můžete shlédnout autorovu nejúspěšnější lehce hořkou komedii Sunshine boys pod názvem Zlatí chlapci. Základní linii příběhů tvoří vztah dvou komiků – penzistů, kteří spolu dlouhá léta spolupracovali. Po mnoha úspěšných vystoupeních se jeden z nich, Al Lewis, rozhodne odejít na odpočinek. Tím ovšem ukončí i kariéru svého kolegy Willieho Clarka. Hra Zlatí chlapci přibližuje setkání obou bývalých přátel po 11 letech , kdy mají před kamerami zopakovat své kdysi nejslavnější vystoupení. Dva tvrdohlaví, hašteřiví penzisté jsou postaveni před problém překonání vlastní ješitnosti a hořkosti, která zůstala po ukončení společné kariéry. Slovenský herec a režisér Emil Horváth ml. obsadil do hlavních rolí Zdeňka Dvořáka a Bedřicha Výtiska. V konverzační komedii Zlatí chlapci nechybí gagy a vtipné situace. Zajímavý je i lehce ironický pohled na lidské slabosti. Představení by ale scela určitě dostalo větší švih, kdyby bylo provedeno v kratším časovém úseku. Scénky odbíhající od hlavní linie příběhu jsou zbytečné a působí našroubovaně. Výkony obou hlavních představitelů jsou totiž natolik komické i lehce dojemné, že jakýkoliv prvoplánový humor hra rozhodně nepotřebuje. Nicméně představení Zlatí chlapci Neila Simona je dobré vidět, protože konverzační komedie tohoto typu v repertoáru brněnského Mahenova divadla určitě chyběla.

Zobrazeno 1331×